مسجد آبی یا مسجد سلطان احمد استانبول

مسجد آبی یا مسجد سلطان احمد استانبول

سفارش تبلیغات

پیام مدیر سایت :

سفارش تبلیغات سفارش تبلیغات سفارش تبلیغات
عنوان سایت شما
www.youraddres.com

توضیحات سایت مربوط

عنوان سایت شما
www.youraddres.com

توضیحات سایت مربوط

جمعه 5 شهريور 1395 - 22:58
بازدید : 637

یکی دیگر از جاذبه‌های بی‌نظیر شهر استانبول مسجد آبی می‌باشد که در زبان ترکی به نام مسجد سلطان احمد شهرت دارد. این مسجد در قدیمی‌ترین محله استانبول که مرکز قسطنطنیه بوده است واقع‌شده است. علت نام‌گذاری این مسجد استفاده از کاشی‌های آبی‌رنگ در ساخت آن بوده است. این مسجد در حدود سال‌های ۱۶۰۹ تا ۱۶۱۶ میلادی ساخته‌شده است. این مسجد به‌نوعی آرامگاه بانی آن یعنی احمد اول می‌باشد و مانند سایر مساجد دوره‌های اسلامی در کنار آن‌یک مدرسه و یک حمام برای مسافران و مردم ساخته‌شده است. معماری این مسجد به لحاظ سبک ساخت‌وساز شباهت زیادی به سایر مساجد ترکیه ازجمله مسجد یا کلیسای ایاصوفیه دارد. شاید بتوان ساخت کلیسای ایاصوفیه و مسجد آبی در نزدیکی هم را نمادی از تقابل مسلمانان و مسیحیان دانست که برای قدرت‌نمایی از معماری بهره گرفته‌اند. در غرب این مسجد را بانام مسجد کبود می‌شناسند چراکه در نقاشی‌های طرح داخلی از رنگ آبی استفاده زیادی شده است؛ اما امروز نقاشی‌های آبی را از معماری داخل بنا حذف کرده‌اند و قسمت‌های کمی از آن باقی‌مانده است.

معماری بنای مسجد سلطان احمد
مسلمان آنچه در بازدید از مسجد به چشم می‌خورد معماری بی‌نظیر و ترکیب رنگ‌ها و آیات قرآنی هست. در ساخت مسجد از قبه‌های کوچک و بزرگ استفاده‌شده است اما قبه اصلی دارای سه و سه متر قطر و چهل‌وچهار متر ارتفاع می‌باشد. این مسجد تنها مسجد در ترکیه می‌باشد که دارای شش مناره می‌باشد. سلطان احمد به دلیل شباهت مناره مسجد آبی با مسجدالحرام بسیار موردانتقاد قرار گرفت بنابراین او برای آرام کردن مخالفان با هزینه خود هفتمین مناره مسجدالحرام را ساخت. برای تأمین روشنایی مسجد بیش از دویست پنجره در اطراف بنا و لوسترهای بزرگ استفاده‌شده است. برای دکوراسیون داخلی مسجد از حدود بیست هزار کاشی سرامیکی دست‌ساز در ازنیک استفاده‌شده است که آیات قرآنی بر آن‌ها نقش بسته‌اند. زیباترین و هنرمندانه‌ترین قسمت بنای مسجد محراب آن می‌باشد که از سنگ‌های مرمر با تراش‌کاری ظریف ساخته‌شده است. طراحی منبر و محراب به گونه ایست که حتی در زمان شلوغی همه بتوانند به آن‌ها دید داشته باشند.
مسجد آبی یک جاذبه بی‌نظیر در تور استانبول برای نمازگزاران و غیرمسلمانان هست. معماری بنا و تمام عناصر داخلی بکار رفته در آن باعث جلب نگاه گردشگران شده است. شاید بتوان یکی از نقاط قوت مسجد سلطان احمد استانبول را فعال بودن مسجد عنوان کرد. در کنار نمازگزاران مردم و گردشگران به بازدید از قسمت‌های مختلف مسجد می‌پردازند. البته لازم به ذکر است که در زمان نمازهای اصلی مسلمانان در پنج وعده مسجد به مدت نود دقیقه بسته خواهد بود.
برای بازدید از مسجد توجه داشته باشید:
پوشش مناسب را رعایت کنید
بدون کفش وارد شوید.
عکسای با فلش انجام ندهید.
سکوت را رعایت کنید چراکه در غیر از نمازهای اصل نیز نمازگزاران مشغول عبادت هستند.

در تور استانبول https://www.findatour.co/fa/international-tour/turkey/istanbul می‌توانید بعدازظهری دل‌انگیز را در پارک مقابل مسجد سلطان احمد سپری کنید و از نمای غروب معماری مسجد لذت ببرید.



مطالب مرتبط
    نظرات
    برای دیدن نظرات بیشتر روی شماره صفحات در زیر کلیک کنید
    نام
    آدرس ایمیل
    وب سایت/بلاگ
    :) :( ;) :D
    ;)) :X :? :P
    :* =(( :O };-
    :B /:) =DD :S
    -) :-(( :-| :-))
    نظر خصوصی

     کد را وارد نمایید:

    آپلود عکس دلخواه: